Padlí v 1. a 2. sv. vojne

Na bojiskách v 1. svetovej vojne padli títo občania:

 

Michal Fiľ
Ján Hanišák
Andrej Hutník
Štefan Hutník
Štefan Javorčák
Ján Kičura
Michal Klimčák
Andrej Knap
Lukáč Knap
Ján Kreta
Ján Kruk
Vasiľ Kuzmiak
Andrej Malast

Michal Borecký

Štefan Borecký

Štefan Borecký

 

Na internetovej stránke www.kvhbeskydy.sk/matriky je zverejnený zoznam padlých vojakov rakúsko-uhorského „prešovského“ Pešieho pluku č. 67.  V tomto zozname sú uvedení aj vojaci našej obce, ktorí padlí počas 1. svetovej vojny. Taktiež sú tu zverejnené karty padlých vojakov.

Z obce Sulín sú tu uvedené mená Borecki Michal, narodený v roku 1871, zomrel 17.2.1917 v Skutari, Kruck Johann, narodený v roku 1873,  zomrel 13.7.1918 v nemocnici v Košiciach na zlyhanie srdca, Hanissák (Harusák) narodený v roku 1876, zomrel 12.12.1915 v Rusku v Koweli.

     V zozname padlých vojakov rakúsko-uhorského „košického“ Honvédskeho pešieho pluku č. 9 sú zverejnení aj padlí  Borecký Štefan, narodený 1889 v Sulíne, padol dňa 28.7.1916 pri Zaržeče vo Wolhynii.

 Boreczky Stefan nar.1896 v Sulíne, zomrel 5. 6.1916 v Košiciach na bližšie neurčenú chorobu v epidemickej nemocnici.

 

V 2. svetovej vojne v boji proti fašizmu položili svoje životy títo občania:

Ján Borecký
Ján Boguský
Michal Boguský
Michal Dlugoš
Michal Hriceňák
Filip Kuzmiak
Peter Štefaňák
Mikuláš Tokarčík
Michal Zagora

                              

    Dňa 24. januára 2025 sme si pripomenuli 80. výročie oslobodenia našej obce Červenou armádou. 

 V tejto súvislosti mi dovoľte, aby som vám priblížila niektoré udalosti počas 2 svetovej vojny, ktoré sa týkali našej obce.

Počas vojnového obdobia sa kronika obce neviedla, takže vyberám iba zo spomienok  bývalého učiteľa Jána Hiľáka, ktorý tieto udalosti zapísal dodatočne do obecnej kroniky. 

     V kronike uvádza, že 15.10.1945 do obce prišli Nemci so sovietskymi zajatcami, ktorí robili obranné opatrenia, kopali zákopy, budovali bunkre pozdĺž hranice od Malého Lipníka až po Mníšek nad Popradom. Na kopanie zákopov boli nútení aj občania našej obce. Nemci bývali v domoch našich občanov po dvaja a museli im nechať celé zariadenie. Zajatcom pripravili jednu stodolu, do ktorej všetkých umiestnili a dvor bol ohradený ostnatým drôtom. Zajatci polonahí, bosí a hladní museli kopať zákopy a ťažko pracovať. Ktorý sa previnil, tak ho potom strašne mučili. Zatvorili ho do chlieva  a mučili hladom. Jeden zajatec zomrel hladom a je pochovaný na cintoríne vo V. Sulíne. Na Veľkom Sulíne bol zastrelený jeden zajatec.

Naši občania sa im snažili pomáhať a najmä chlapci tým, že im nosili ukradomky chleba. Jeden zajatec sa pokúsil o útek, ale bol zradený a na Kremnej chytený. V prvej polovici januára 1945 sa už Nemci brali na ústup. Za sebou všetko ničili. Zničili aj železničnú trať na druhej strane rieky Poprad, v Poľsku. Po ich odchode prišla ešte skupina nejakých vojakov, bolo to 19.1.1945, ale táto v nočných hodinách rýchlo odišla, nakoľko sa blížila sovietska armáda. Pri úteku  Nemci z našej obce brali aj kone, aby  čím skôr utiekli.  V našej obci sa inak nebojovalo a nebola tu ani priama partizánska činnosť.  V kronike sa uvádza, že naša obec bola  oslobodená 21.1.1945, ale podľa údajov oslobodenia okresu Stará Ľubovňa bola naša obec oslobodená 24.1.1945.

.

     Územie severného Spiša, čiže aj našu obec oslobodzovali  vojská 4. ukrajinského frontu. Išlo predovšetkým o jednotky 1. gardovej armády spolu s jednotkami 11. a 107. streleckého zboru.

 

     V monografii  „Sulín“  z roku 2005 je uvedený zoznam vojakov padlých v 1. a 2. svetovej vojne.

V 2. sv. vojne z našej obce padli : Ján Borecký, Ján Boguský, Michal Boguský, Michal Dlugoš, Michal Hriceňák, Filip Kuzmiak, Peter Štefaňák, Mikuláš Tokarčík a Michal Zagora.

     V zozname padlých vojakov a partizánov počas 2. svetovej vojny, uvedenej na webovej stránke www. oslobodenie-wbl.sk,  sú uvedené mená padlých v rokoch 1939 – 1945 a sú pochovaní na území okresov Kežmarok a Poprad. Medzi nimi je  uvedené meno partizána Jána Boguského, ktorý padol 31.8.1944 v Huncovciach, kde je pochovaný v spoločnom hrobe.

 

     V edícii dokumenty od Martina Lacka, ktoré sa zachovali v Ústave pamäti národa pod názvom „PROTI POĽSKU Odraz ťaženia roku 1939 v denníkoch a kronikách slovenskej armády“  sú zápisky dozorcu finančnej stráže a miestneho veliteľa HG (hlinkovej gardy) Pavla Strelca zaznamenávajúce dianie v obvode stanice Veľký Sulín v súvislosti s vojnovými udalosťami za obdobie 30. augusta až 20. septembra 1939. Finančná stráž sídlila v kasárni, je to budova, ktorá sa nachádza  pri rybníku.

 

 

Denník dozorcu finančnej stráže o situácii v obvode Veľký Sulín

30.VIII. 1939  

Začalo evakuovať obyvateľstvo poľskej národnosti z obce Zegiestów a okolia do vnútrozemia.

Odpoludnia lietalo nemecké lietadlo asi o 14.30-17. hod. ponad obec Veľ. Sulín – Medzibrodie – Závodie – Malý Lipník. Lietadlo viac rázy preletelo tento úsek.

 

31. VIII. 1939

Poľskí obyvatelia obce Zegiestów už boli skoro všetcia vysťahovaní, až na jednotlivcov (železničiari, poľ. stráž).

Ráno 3.05 hod. bolo počuť silný výbuch, pravdepodobne bola detonácia a o 3.40 hod. bol ďalší výbuch, ešte silnejší, severozápadne od Mníšku n./Popr. Jak som sa dozvedel od civilných občanov poľských, bol to vyhodený žel. most medzi stanicami Pivniczna – Hanušovce. Od rána po tomto výbuchu vlaky prestaly chodiť, takže obyvateľstvo muselo cestovať na pešo.

 

1. IX. 1939

Ráno 6.30 – 7.30 hod. bolo počuť paľbu z pušiek a guľometov severozápadne Mníšku n./Popr. Na poľskej strane je úplný kľud po celý deň. Bolo počuť prelet lietadiel asi o 9.15 hod. a o 13. hod. ale pre husté mračná nemohli sme nič zpozorovať. Pravdepodobne letelo viac lietadiel hromadne. O 15.10 hod. počuť opäť výbuch silný ako detonácia vo smeru od Pivnicznej.

Odpoludnia bol v Poľsku smerom od Mníšku n./Popr. na Pivnicznu jeden nemecký tank, ktorý prešiel asi 1 km na poľský úsek. Tank zahájil paľbu, pri ktorej padol jeden poľský financ. Pravdepodobnejšie to bolo obrnené auto.

 

2. IX.

Ráno o 8.30 hod. prekročilo naše vojsko z Malého Lipníka hraničnú rieku Poprad vo smere na obec Andrejovka (okres Muszyna v Poľsku) a postúpilo východne Andrejovky na výšinu. Odpoludnia bola medzi poľskou hliadkou 1 + 8 mužov paľba z ťažkých a ľahkých guľometov, ktorá asi po desiatich minútach prestala. Prišlo aj k menšej prestrelke na Mníšku n./Popr. medzi finančnou strážou a voj. posilou na slovenskej strane poľským vojskom.

 

3. IX.

Noc bola tichá bez priestreliek, ale už o 5. hod. ráno bolo čuť prelet lietadla z Poľska smerom juhozápadným nad obec Krempachy, kde sa ozvali guľomety, ktoré strieľaly pravdepodobne na lietadlo. Jaké to bolo lietadlo, nedalo sa zistiť pre veľkú hmlu. O 7.30 hod. bolo počuť paľbu zdola, ktorá bola hodne ďaleko, asi 40-50 km smerom na Bardejov. V dopoludňajších hodinách, jak som sa dozvedel od civilných osôb, vstúpily naše jednotky z Andrejovky zpäť na Malý Lipník.

Dopoludnia preletelo viac rázy od nás do Poľska bomardovacie lietadlo.

Odpoľudnia bol úplný kľud.

 

4. IX. 1939

6.10 hod. bolo počuť z Poľska 2 výstrely severozápadne Zegiestówa (Poľsko) vzdialenosti asi 30-40 km. z del severozápadne Mníšku n./Popr., ktoré sa opakovaly viac razy.

Odpoludňajších hodinách prekročily naše peš. jednotky hraničnú rieku „Poprad“ severne obce Starina do Andrejovky a ďalej smerom na Muszynu, ktorú ešte toho dňa obsadily.

 

5. IX. 1939

Už hneď v ranných hodinách bolo počuť prelet lietadiel (jednotlive) viac razy k nám aj do Poľska. Odpoludnia 13.30 hod. bola silná delostrelecká paľba severozápadne Veľkého Sulína vzdialenosti asi 50 km. Strieľali asi tri del. baterie. Táto paľba bola neprestajná až do 18. hod. Taktiež bolo počuť niekoľko razy vystreliť z del vo smere východnom (asi okolo Bardejova). O 15. hod. prekročila naša pešia četa hranicu vo smere Zegiestów-Zdrój, ktorá mala za úkol preskúmať tento priestor a vrátiť sa zpäť.

Odpoludnia asi 14 hod. aj v 17.30 hod. preletelo naše lietadlo dva razy do Poľska a zase sa vrátilo zpäť.

19.30 hod. stretla sa naša hliadka finančnej stráže s hliadkou nemeckého vojska, ktorú tvorily jeden dôstojník (por.), dvaja podd. a jeden vojak. Hliadka išla od Mníšku n./Popr. do Malého Lipníka za účelom preskúmať a zistiť v jakom stave je tunel na trati Krynica – Krakóv.

 

6. IX. 1939

Celé dopoludnie nebolo počuť žiadných výstrelov, len asi 3 razy preletelo lietadlo prez našu hranicu do Poľska a zpäť. Jaké lietadlo to bolo, nebolo možno zistiť pre veľkú výšku.

Odpoludnia o 15.10 hod. prešlo nemecké vojanské auto (nákladné) na poľskej strane po ceste z Muszyny do Pivnicznej. Auto bolo obsadené asi 5 nemeckými vojakmi. V celom okolí bol úplný kľud.

 

7. IX. 1939

Už hneď v ranných hodinách bolo počuť prelet lietadla 2 razy, ale pre veľkú hmlu nebolo vidieť, aké to bolo lietadlo. O 9.15 hod. letel veľký 3-motorový bombardák smerom od nás ponad obce Malý Sulín - Zegiestów ďalej do vnútrozemia Poľska. O 11. hod. letel ďalší smerom od St. Ľubovne - Muszyna.

Odpoludnia v 16.30 hod. prešla trojčlenná hliadka finančnej stráže do Zegiestówa a prehliadla odd. finančnej stráže, ktoré boly už viac dní vysťahované. Obyvatelia nachádzajúci sa v obci sú celí vystrašení, že im budú Slováci a Nemci, keď tam prídu, jazyky trhať, uši rezať a pod. Toto im narozprávali Poliaci, aby opustili svoje domovy a majetky a tým vzbudili čím väčší odpor proti nám, Slovákom a Nemcom.

Obyvatelia sa tu nachádzajúci sú všetcia národnosti rusínskej, keď predtým sa všetcia Poliaci vysťahovali do vnútrozemia.

21.20 hod. bolo počuť tri výstrely z dela vo smere západne Piwniczné; výstrely boly od nás hodne ďaleko, lebo paľbu je počuť len ojedinele a to hodne ďaleko.

 

8. IX. 1939

Už je jasne vidieť a cítiť, že fronta je od nás hodne ďaleko, lebo paľbu počuť len ojedinele a to hodne ďaleko.

V našom úseku ustúpil nepriateľ už hneď v prvých dňoch konfliktu, takže sme o tom ani sami nevedeli (v noci) a viac sa tu nikto z nepriateľa neukázal.

9.30 hod. letel náš letún za západu pozdĺž hranice rieky Popradu na východ.

Celé odpoludnie nebolo už počuť žiadne paľby ani výstrelov, takže tu panoval úplný kľud.

 

 

9. IX. 1939

Noc úplne kľudná, aj za dopoludnia nebolo nebolo nič nového. Presne na 12 hod. išlo naše vojenské auto (nákladné) asi s 10-imi vojakmi na ceste Muszyna – Pivniczná (Poľsko) smerom na Pivnicznu.

14.10 hod. letelo nemecké trojmotorové bombardovacie lietadlo smerom od východu na západ.

14.50 hod. letely ďalšie tri trojmotorové bombardovacie lietadlá tým samým smerom. Naše voj. jednotky, ktoré boly ešte na našej strane, v obciach Malý Lipník – Legnava

– Starina, prekročily hraničnú rieku Poprad vo smeru na Muszynu jako zadné voje.

 

10. IX. 1939

Noc i celý deň úplne kľudný, len sem-tam je vidieť prelet lietadla.

10.15. hod. bolo počuť tri výstrely z dela vo smeru na východ (asi okolie Bardijova)

 

11. IX. 1939

Všeobecný kľud po celý deň i noc.

 

12. IX. 1939

Dnešný deň bol dosť čulý vo vzduchu.

6.15 hod. letelo vojenské lietadlo od severovýchodu na juh medzi obcou Malý Lipník

– Veľký Sulín.

7.20 hod. letel letún smerom opačným.

12.40 hod. letely 2 bomb. trojmotorové lietadlá (nem.) zo severu na juh ponad obcou Veľký Sulín – Stará Ľubovňa.

O 14. hod. prešiel po ceste Muszyna – Pivniczna (Poľsko) nem. vojenský motocykel a za ním išlo hneď vojenské nem. nákl. auto. Ďalej odpoludnia prešlo viac razy osobné auto obsadené nemeckými dôstojníkmi.

16.50 hod. išlo nákl. civilné auto, ktoré viezlo asi 20 civílov smerom od Pivnicznej na Muszynu. Títo civíli išli pravdepodobne opravovať zničené mosty a cesty.

18.30 hod. letel náš letún smerom od St. Ľubovne na Pivnicznú a ďalej do Poľska.

 

13. IX. 1939

6.30 hod. letel nem. letún (stíhačka) zo severovýchodu na juh nad obcou Malý Sulín – Stará Ľubovňa. Celé dopoludnie vozilo civilné nákl. auto ľudí (chlapov) opravovať cestu a mosty na ceste Muszyna – Pivniczná. O 9. hod. letel náš letún bombardák z juhu na sever nad Sulínskym Prameňom a ďalej do Poľska. Odpoludňa kľud.

 

14. IX. 1939

Po celý deň úplný kľud aj noc.

 

15. IX. 1939

Celý deň čulý ruch na druhej strane (v Poľsku). Na ceste Muszyna – Pivniczna chodilo hodne aut civilných osobných a nákl.

Tento deň sa začalo plne pracovať na ceste Muszyna – Pivniczna.

 

 

 

16. IX. 1939

 V nedeľu sa pilne pracovalo na cestách.

10. hod. letel letún značka KXL, štátnu značku nebol vidieť, letel z východu na západ.

Odpoludnia asi o 15.50 hod. pochodovala jedna pešia rota nem. vojska smerom od Muszyny na Pivnicznú.

 

17. IX. 1939

V nedeľu sa pilne pracovalo na cestách.

10. hod. letel letún značka KXL, štátnu značku nebol vidieť, letel z východu na západ.

Odpoludnia asi o 15.50 hod. pochodovala jedna pešia rota nem. vojska smerom od Muszyny na Pivnicznú.

18. IX. 1939

10.30 hod. išlo asi 25-30 vojenských nákl. aut, ktoré boly obsadené vojakmi. Smer jazdy bol od Pivniczna na Muszynu. Tiež túto dobu pochodovala jedna pešia rota nem. vojska smerom opačným.

Celé odpoludnie vozila nem. autokolona vojakov a materiál, v čom sa stále pokračovalo i prez celú noc. Smer jazdy bol z Pivnicznej do Muszyny. Túto nem. kolonu doprevádzalo aj nem. letectvo v sile troch stihačiek.

19. IX. 1939

Vozenie materiálu trvalo aj dnes už od časných ranných hodín.

10.20 hod. bolo eskortovaných asi 400 poľských zajatcov, ktorí boli polovička v civilnom a polovička vo vojanskom obleku. Eskortovaní boli smerom od Pivnicznej do Muszyny.

20. IX. 1939

V ďalších dňoch bol úplný kľud, takže nebolo už čo zaujímavého zaznamenávať. Tým som skončil denník HG.

Veľký Sulín 21. IX. 1939 Pavel Strelec, doz. fin. str. miestny vel. HG

                                                                 (VHA Bratislava, f. 55, šk. 59)

 

Zapísala: Helena Malastová

Publikované: 30.1.2019 | Aktualizácia: 28.1.2025
Nastavenia cookies